سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و این معنى به لفظى دیگر از آن حضرت روایت شده است که : ] دل بیخرد در دهان اوست و زبان خردمند در دل او [ و معنى هر دو یکى است . ] [نهج البلاغه]
امروز: پنج شنبه 103 اردیبهشت 13

و قضی ربک الا تعبدوا الا ایاه  و و بالوالدین احسانا" « اسراء /23»

حقوق پدر و مادر بر فرزندان

ادای حقوق پدر و مادر به اندازه ای سنگین ، ظریف و دقیق ، و نیازمند به تحمل  و طاقت بالا و فوق العاده ای است ، که جزء از مومن واقعی به حق و قیامت ساخته نیست .

کدام مومن ، مومنی که اوصاف و خصوصیات او در قران مجید بیان شده :

انما کان قول المونین اذا دعوا الی الله و رسوله لیحکم بینهم ان یقولوا سمعنا  و اطعنا و اولئک هم المفلحون . ومن یطع الله و رسوله و یخش الله و یتقه فاولئک هم الفائزون «نور 51ـ52»

  سخن و گفتار مردم مومن غیر از این نیست که وقتی به سوی خدا و رسول خدا دعوت شوند ، تا بین آنان حکم کند از دل و جان بگویند ، می شنویم و اطاعت مکینیم ، اینان رستگاران واقعی هستند .

هرکس فرمان خدا و رسولش را اطاعت و خدا ترس و اهل تقوای الهی باشد به فوز واقعی رسیده .

اکنون حکم حضرت حق را نسبت به پدر و مادر در سوره اسراء ملاحظه کنید :

و قضی ربک الا تعبدوا الا ایاه ، و بالوالدین احسانا اما یبلغن عندک الکبیر احدهما ، او کلاهما ؛ فلا تقل لهما اف ، ولاتنهر هما و قل لهما قولا کریما" ، و اخفض لهما جناح الذل من الرحمه و قل رب ارحمهما کما ربیانی صغیرا" «اسراء23و24»

در کتاب اصول کافی جلد دوم صفحه 157 روایت اول از قول امام به حق ناظر و ناطق حضرت صادق «ع» روایت شده .

رواوی می گوید از حضرت صادق معنای آیه را پرسیدم حضرت فرمودند :

احسان به پدر ومادر یعنی بخوبی و به شیرینی  و باحالی  خوش و با صبرو حوصله با آنان نشست و برخاست کنی ، با کسالت و چهره درهم با انان رو برو نشوی و هرچه نیاز دارند گرچه مستغنی باشند ، بدون اینکه وادار شوند از تو بخواهند برای آنان فراهم آوری ، و هروقت به دیندشان می روی با دست پر بروی .

مگر خدواند نفرموده :

لن تنلو البر حتی تنفقوا مما تحبون « ال عمران 92»

به نیکی نمی رسید مگر از آنچه دوست دارید در راه خدا انفاق کنید .

و اما دقت کنید به گفتار حضرت حق که فرمود :

اگر یکی از آنها یا هردوی آنها پیر بودند ? در صورتی که به خاطر پیری و ضعف و کم حوصلگی تو را ناراحت و دلتنگ کردند به آنان اف نگوئی ،

و اگر ترا زدند صدایت را بلند نکن  با آنان با سخن کریمانه ، قول بزرگوارانه روبرو شو و اگر باز بروی تو دست بلند کردند ف به آنان بگو خداوند هر دوی شما را مورد مغفرت قرار دهد ف و این گونه سخن نیست مگر قول کریم .

سپس می فرماید نهایت تواضع و فروتنی را نسبت  به آنان رعایت کن ،و بجز به

رحمت و رافت به آنان نظر مینداز ، و صدا و دست بالای  صدا و دست آنان بلند مکن ف و جلوتر از آنان منشین و برایشان مقدم مشو .

به آنان دعا کن  و بگو خدایا این دو نفر را مورد رحمت قرار بده ، چنانکه در کودکی مرا پرورش دادند تا به اینجا رسیدم .

در آیه دیگر می فرماید :

 ان اشکر لی و لوادیک الی المصیر ، و ان جاهداک علی ان تشرک بی ما لیس لک به علم فلا تطعهما و صاحبهما فی الدنیا معروفا و اتبع سبیل من اناب الی ثم الی مرجعکم فانبئکم بما کنتم تعملون .« لقمان 14و15»

مرا نسبت به تمام نعمتهایم شکر کن ، و سپس از پدر و مادرت در مقابل زحمات طاقت فرسائی که برای تو کشیدند تشکر نما ، باز گشت همه در قیامت به من است ، آنجا نسبت به تمام وظائفی که داشتید مواخذه خواهید شد.

اگر از تو دعوت به شرک کنند ، چیزی که آن را حق می دانی ، از آنان اطاعت مکن ، ولی با آنان در عین اینکه مشرکند معاشرتی نیکو داشته باش ، و از راه آنکه رجوع و انابه اش به من است پیروی کن ، که راه باز گشت همه شما پس از مرگ به من است و من همه شما را به آنچه انجام دادهاید اگاه می کنم .

نکته ای عجیب و شنیدنی

چون موسی مبعوث به رسالت شد ، دستور گرفت که در برخورد با فرعون با زبان نرم و لین با سخن بگوید ، سبب پرسید ، پاسخ شنید او پانزده سال زحمت تو را کشیده و ایام شیر خوارگی تا جوانی برای بزرگ کردن تو متحمل رنج و مشقت شد ، بنابراین نسبت به تو بوی حق پدری می دهد و تو نباید با او بلند بلند صحبت کنی ، و با خشونت با او روبرو شوی .

مسئله ظریف و زیبا

در تفسیر منهج در توضیح آیه شریفه

الم یجدک یتیما فاوی «ضحی 6»

آورد که خداوند متعال  به رسولش فرموده قبل از ولادت تو پدرت را از دنیا بردم ، و در ایام کودکی تو مادرت را به آخرت منتقل کردم ف زیرا اگر زنده می ماندند ، تحمل بار نبوت و بار ادای حقوق پدر و و مادر برای تو کمرشکن بود .

 

 

 

 


 نوشته شده توسط حکیمی فر در دوشنبه 87/4/3 و ساعت 7:23 عصر | نظرات دیگران()
 لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مادر واژه بی پایان عشق
مادر واژه بی پایان عشق
مادر واژه بی پایان
سلام بچه ها ادرس من عوض شد

بالا

طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

بالا